Melayu Mengemis Di Tanah Sendiri?

Masih kita ingatkah kenapa Jalan AMPAS di Singapura ditutup sehinggakan semua pekerja distudio tersebut disuruh pulang ke tanah Melayu untuk berkerja di Merdeka Studio?

Melayu Mengemis Di Tanah Sendiri?

Secara kasarnya STUDIO Jalan AMPAS ditutup adalah disebabkan Kesatuan Perkerja Terdiri dari Melayu mula bersatu menentang Lee Kuan Yew

Tun Dr. Mahathir Mohamad menyifatkan masyarakat Melayu kini sebagai 'pengemis politik' yang memerlukan sokongan kaum lain untuk menjaga kepentingan mereka.

Katanya, perkara itu berlaku kerana kekuasaan politik Melayu kini semakin terhakis apabila mereka terpecah kepada tiga parti berbeza iaitu UMNO, PAS dan PKR.

Perpecahan itu, menurutnya, berlaku kerana para pemimpin Pembangkang seperti Anwar Ibrahim dan Presiden Pas, Abdul Hadi Awang ghairah mengejar kekuasaan serta 'berebut-rebut' menjadi Perdana Menteri jika Pembangkang memenangi Pilihanraya Umum nanti....

Beliau berkata, perpecahan itu menjadikan kelompok-kelompok Melayu semakin banyak dan muncul sebagai golongan minoriti politik sehingga sukar untuk menjaga kelangsungan mereka seperti di zaman penjajahan British dan Jepun dahulu.

"Melayu kini terpecah kepada tiga dan lawan sesama kita, jadi macam Arab apabila Sunni lawan Syiah, mereka bukan lawan 'orang putih' dan ini membuatkan Barack Obama Presiden Amerika Syarikat dan David Cameron Perdana Menteri Britain tepuk tangan....!

"Di Malaysia macam itu juga, kita berpecah, jadi lemah.., jadi pengemis dan perlu sokongan orang lain untuk nak jadi pemerintah," katanya ketika berucap dalam program 'Perlembagaan Malaysia: Masa Depan Keselamatan Negara' anjuran Kelab Pembangunan Insan Bandar Tun Razak di sini hari ini.

MELAYU MENGEMIS DI BUMI SENDIRI - TUN DR MAHATHIR

1. Masyarakat Melayu kini umpama pengemis di tanah air sendiri dan perlu menyokong Umno walaupun terdapat kekurangan, ataupun mereka tidak akan diendahkan.

2. Kita penggemis di tanah air sendiri dan memerlukan pertolongan daripada orang lain walaupun sedikit.

3. Kedudukan Melayu telah terpecah ekoran perbezaan politik dan mereka perlu bersatu di bawah Umno bagi memastikan mereka mendapat tempat dalam kepimpinan negara.

4. Walaupun mereka cacat, jika mereka menang atas sokongan kita, dan kesatuan kita, kita akan jadi lebih efektif kerana mereka bergantung kepada kita.

5. Menguatkan politik kita adalah cara untuk kita mencapai kejayaan ekonomi.

6. Saya tidak yakin resolusi daripada kongres hari ini akan diambil kira kerana mereka (Umno) tidak cukup kuat.

7. Kita perlu beri mereka kuasa, jadi kita akan dihormati.

8. Apabila Melayu semakin lemah, bangsa lain juga akan turut memandang rendah terhadap hak mereka.

9. Saya bukanlah bersifat perkauman. Saya hanya mahu mengagihkan kekayaan negara dengan adil. "Kita 60 peratus daripada populasi, kita hanya minta 30 peratus, ambil lah yang bakinya."

10. Bangga kerana ramai antara masyarakat Melayu berjaya menjadi jutawan dan hartawan, malah ada yang menempa nama di persada antarabangsa tanpa bantuan kerajaan.

"Kita perlu tanya diri kita sendiri, adakah kita gagal kerana gangguan orang lain?
" Kerajaan tidak membantu kita? Atau kita tidak beri peluang kepada diri sendiri"

KONGRES EKONOMI MELAYU, 2012


sumber
http://mforum.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=834714
https://www.facebook.com/ILOVETUNM/posts/402714946466988

Tiada ulasan